Voor Rijkswaterstaat zijn wij op zoek naar een Projectmanager verkeer- en vervoermodellen; 36 uur, Utrecht, detacheringsopdracht.
LET OP:
• Geen ZZP toegestaan
• Rol is op locatie Utrecht
• Eisen & wensen - graag uitschrijven in het CV!
• Aanbiedingen van kandidaten worden beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt de kandidaat niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarna wordt er beoordeeld op diverse wensen. In de aanbieding van de kandidaten moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden;
• Let op! Vanwege AVG heeft Rijkswaterstaat expliciete voorwaarden gesteld voor het aanbieden van CV's! Zie onderaan.
Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en werkt dagelijks aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland.
Afdeling Informatiemanagement, Verkeersmodellen en Mobiliteitsdata
De afdeling IM, Verkeersmodellen en Mobiliteitsdata richt zich op de Informatievoorziening, applicaties, en monitoring voor mobiliteit en modellen voor de netwerken Hoofdwegennetwerk (HWN) en Hoofdvaarwegennetwerk (HVWN). De afdeling is de gezaghebbende huisadviseur en regisseur van IenW voor de ontwikkeling en het beheer van de modellen en kennisintensieve applicaties en voor de advisering bij toepassing van het instrumentarium op gebied van het hoofdwegennetwerk en het hoofdvaarwegennetwerk. Tevens borgt de afdeling dat het instrumentarium en de adviezen ook op de (middel)lange termijn geschikt zijn voor de onderbouwing, de evaluatie en het faciliteren van beleid en uitvoering en daarbij anticipeert op grote maatschappelijke transities en technologische ontwikkelingen. De afdeling ontwikkelt en regisseert de informatieketens met betrekking tot scheepvaart en wegverkeer ten behoeve van beleidsinformatie.
Opdrachtomschrijving:
Het ontwikkelen van verkeers- en vervoersmodellen gebeurt in veel verschillende projecten. Deze projecten worden in opdracht van RWS uitgevoerd door verschillende opdrachtnemers. Deze opdracht betreft het projectmanagement namens RWS bij dergelijke projecten. Dit betreft meerdere fases:
- Bepalen van de inhoud van projecten die invulling geeft aan de informatiebehoefte (door modelontwikkeling en/of advisering);
- Schrijven van de opdrachtomschrijving die naar de marktpartij gestuurd wordt en voorbereiden overige zaken rondom uitvragen (bijv ramingen en beoordelingscriteria);
- Aansturen van de marktpartij die het project uitvoert;
- Beoordelen van de opgeleverde producten;
- Archiveren en in gebruik nemen van de opgeleverde producten inclusief publicatie van producten/rapporten indien nodig.
Dit gebeurt binnen de afdeling voor meerdere modellen tegelijk. In deze opdracht gaat het om het begeleiden van projecten rondom de modellen SPARK (autobezit), Mobiliteitsscan (quick scan tool) en BasGoed (goederenvervoer), zie voor meer informatie Verkeers- en vervoermodellen en Home - mobiliteitsscan-info.nl. De projecten rondom deze modellen bevinden zich in verschillende fases. Gezien de looptijd van deze opdracht zullen in eerste instantie de meeste projecten naar een afronding toe werken, waarbij sturen op planning en daarna het beoordelen van de producten het belangrijkst is. Daarna zal de nadruk komen te liggen op het opstarten van nieuwe projecten.
Opdrachtnemer doet deze werkzaamheden in samenwerking met RWS collega’s. Bij het opstarten van nieuwe projecten wordt vanuit bekende wensen-lijsten gezamenlijk een prioritering gemaakt voor nieuwe projecten. Indien nodig zal kandidaat behoeftes bij (interne) opdrachtgevers en gebruikers van de modellen verifiëren en/of aanscherpen. Op basis daarvan worden opdrachtomschrijvingen in overleg opgesteld. Opdrachtnemer wordt geacht initiatief te nemen en voorzetten te maken, RWS collega’s kunnen de inhoudelijke stukken toevoegen. Soms worden bij zeer specialistische of specifieke ontwikkelingen externe experts (bijv reeds gecontracteerde marktpartijen of partners zoals ProRail/PBL of kennisinstellingen) betrokken, opdrachtnemer organiseert deze afstemming. Ook in het begeleiden en aansturen van marktpartijen dient opdrachtnemer de proces-sturing te doen, terwijl RWS collega’s de inhoudelijke kennis kunnen inbrengen voor zover opdrachtnemer deze zelf niet kan inbrengen.
De volgende projecten lopen momenteel of staan op de planning en geven een beeld van het soort projecten waar het om gaat:
-Voorbereiden van een audit op BasGoed
-Uitvoeren van use cases voor BasGoed
-Opstellen van een lange termijn roadmap voor BasGoed
-Evaluatie van eerste jaar alliantie goederenvervoer
-Ondersteunen functioneel beheerder bij mogelijke actuele beleidsvragen rondom autobezit die modelverbetering van het nieuwe model SPARK vergen.
-Diverse doorontwikkelingen van de Mobiliteitsscan waarbij het exacte werkpakket voor 2026 nog geformuleerd en geprioriteerd moet worden ten tijde van het opstellen van deze uitvraag. De werkzaamheden lopen uiteen van beheer-achtige zaken, inhoudelijke en technische verbeteringen van de huidige functionaliteiten tot het uitbreiden met nieuwe modules/indicatoren. Nadruk van werkzaamheden is gericht op tijdige marktbenadering in Q1 van 2026 zodat projecten tijdig in 2026 uitgevoerd en afgerond kunnen worden.
De verwachting is dat nadruk ligt op relatief kleine projecten die de Europese aanbestedingsgrens niet zullen overschrijden.
Leiding en toezicht:
Ja
Gevraagde competenties
Onderstaand staan de gevraagde competenties waarover de kandidaat moet beschikken:
- Kandidaat heeft ervaring met het aansturen van projecten
- Kandidaat heeft een affiniteit met verkeer- en vervoersmodellen
- Kandidaat kan overzicht behouden en is snel van begrip
- Kandidaat is communicatief sterk en gericht op samenwerken
- Kandidaat is flexibel ingesteld om maatwerk te kunnen afwegen tegen standaard processen
- Kandidaat kan zelfstandig en projectmatig werken
Eisen:
1.Kandidaat beschikt over minimaal 1 jaar ervaring met het aansturen van projecten
2.Kandidaat beschikt over een hbo- of wo-diploma
3.Kandidaat beheerst de Nederlandse taal in woord en schrift
Wensen:
1.Mate waarin de kandidaat ervaring heeft met het aansturen van projecten.
2.Mate waarin de kandidaat affiniteit heeft met modelleren, bij voorkeur verkeers- en/of vervoermodellen.
3.Mate waarin de kandidaat ervaring heeft met (beleids)advisering
4.Mate waarin de kandidaat ervaring heeft met het vertalen van behoeftes van klanten/gebruikers naar modelspecificaties (om vervolgens uit te vragen bij marktpartijen)
5.Mate waarin de kandidaat ervaring heeft met het opstellen van vraagspecificaties en inkooptrajecten (bijvoorbeeld beoordelingscriteria en opstellen ramingen).
• Bij voortijdige beëindiging geldt dat een opzegtermijn van minimaal 1 maand in acht wordt genomen;
• BELANGRIJK!: Vul alle kandidaat gegevens juist in. Bij het voorstellen: CV in PDF met voor- en achternaam en vul bij “woonplaats” de woonplaats in van de kandidaat. Dit zijn gegevens die de klant wil ontvangen met de aanbieding;
• Bijzonderheden AVG: Géén foto. Géén persoonsgegevens zoals telefoonnummer, geboortedatum, nationaliteit of LinkedIn. Géén leveranciersgegevens (enkel de bedrijfsnaam en logo mogen zichtbaar zijn op het format).
• Mailadres wel in de motivatie vermelden, deze dienen wij in te vullen tijdens het aanbieden! (Bij geen mailadres van de kandidaat, kunnen wij de aanbieding niet accepteren!).